Brak meldunku może przysporzyć trudności w związku ze sprawami urzędowymi i formalnościami kredytowymi. Ponadto jest to obowiązek określony prawem. Co grozi za brak meldunku? Na przykład mandat.

  • Meldunek stanowi podstawowe źródło informacji ewidencyjnych.
  • Meldunek może być czasowy lub stały.
  • Za brak meldunku mogą zostać nałożone kary, ale nie dotyczą one wszystkich.

Czy w Polsce jest obowiązek meldunku?

W Polsce istnieje obowiązek meldunku, który dotyczy wszystkich przebywających czasowo lub na stałe na terenie naszego kraju. Będą to więc zarówno Polacy, jak i też cudzoziemcy, przybywający do Polski np. w celach zarobkowych z chęcią pozostania tu.

Nie wszyscy są obarczeni karami, jednak meldunek jest bardzo przydatny, np. gdy chcemy wziąć pożyczkę czy nawet najtańszy kredyt gotówkowy. Bez niego banki nie udzielą wsparcia, gdyż jest to podstawowy warunek dotyczący wnioskowania o zobowiązania.

Obowiązek meldunku w Polsce określają konkretne przepisy prawne. Podlega on przepisom ustawy o ewidencji ludności z dnia 24 września 2010 roku, a dokładniej art. 24, które stanowią, że:

1.  Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy określony w ustawie.

2.  Obowiązek meldunkowy polega na:

1) zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;

2) wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego;

3) zgłoszeniu wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem art. 36.

Oprócz powyższych zapisy ustawy określają również postępowanie dot. zameldowania w przypadku osób nieposiadających zdolności do czynności prawnych lub z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych.

Brak meldunku jest dopuszczalny w przypadku krótkiego pobytu w Polsce, zarówno przez obcokrajowców, jak i Polaków, którzy przyjeżdżają do kraju. Jak długo można mieszkać bez meldunku? Dopuszczalny czas wynosi 3 miesiące. Jeśli pobyt wyniesie dłużej, należy zameldować się na pobyt czasowy lub stały.

Brak meldunku stałego niesie za sobą konsekwencje dla określonej grupy, o której przeczytasz poniżej.

Przeczytaj też: Podatek od wynajmu mieszkania 2024. Ile wynosi? Jak go rozliczyć?

Co grozi za brak meldunku?

Obowiązek meldunku dotyczy wszystkich przebywających w Polsce dłużej niż wspomniane 3 miesiące. Nie przewidziano jednak kar dla wszystkich, którzy nie zgłoszą swojego adresu zameldowania. Przepisy prawne określają, jaka kara za brak meldunku i na kogo może zostać nałożona.

Podstawowa kara za brak meldunku to kara grzywny. Dotyczy ona przede wszystkim obcokrajowców. Jeśli więc cudzoziemiec przybywa do Polski i znajduje się na terenie nasze kraju dłużej niż 3 miesiące, ma obowiązek zameldowania się np. na pobyt czasowy. W przeciwnym razie może zostać nałożony mandat za brak meldunku.

Jeśli chodzi o brak meldunku stałego, konsekwencje są podobne. Dotyczą one cudzoziemców, którzy przybywają do Polski. Również w tym przypadku, w razie niedotrzymania obowiązku, może zostać wystawiony np. mandat kredytowany za brak meldunku.

Oprócz tego może nastąpić także inna kara za brak meldunku. Określa to art. 147 § 1 Kodeksu wykroczeń:

Kto nie dopełnia ciążącego na nim obowiązku meldunkowego, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny albo karze nagany.

Obowiązek meldunkowy Polaków

Jak już wspomniano, na obywatelach Polski ciąży obowiązek meldunkowy, dlatego warto dopilnować zameldowania pod konkretnym adresem. Niedopilnowanie tego obowiązku nie jest jednak obarczone żadnymi konsekwencjami.

Zameldowanie współcześnie jest jednak bardzo proste. W wielu przypadkach wystarczy zgłoszenie meldunku online, np. przez platformę ePUAP. Można zrobić to także pisemnie, zanosząc odpowiedni formularz do gminy.

Meldunek bowiem okazuje się bardzo przydatne w sytuacji, gdy chcemy dopełnić ważnych formalności, załatwić sprawy urzędowe, czy nawet starać się o kredyt.

Warto wiedzieć: Mieszkanie socjalne. Komu przysługuje i jak złożyć wniosek?

Obowiązek meldunkowy wobec cudzoziemców

Cudzoziemców dotyczy kara za brak meldunku czasowego i stałego. Warto dotrzymać tego obowiązku, aby uniknąć konsekwencji. 

Obcokrajowiec może zameldować się na pobyt stały pod danym adresem, jeśli ma zamiar przebywać pod nim na stałe. Meldunek służy przede wszystkim celom ewidencyjnym, ale w ten sposób cudzoziemiec może otrzymać numer PESEL.

Pamiętaj!

Obowiązek meldunku na pobyt czasowy należy zgłosić w ciagu 30 dni od dnia przybycia pod dany adres. Jeśli jednak pobyt nie przekroczy 3 miesięcy, obowiązek zameldowania znika.

Podobnie jak Polacy, tak też obcokrajowcy mogą zameldować się elektronicznie przez platformę ePUAP, jeśli są obywatelami:

  • Państw członkowskich Unii Europejskiej,
  • Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  • Konfederacji Szwajcarskiej.

Co może utrudniać brak meldunku?

Bez zameldowania można spotkać wiele trudności na drodze do wynajmu mieszkania, zaciągnięcia kredytu czy dopełniania różnych formalności (zwłaszcza będąc cudzoziemcem).

Zdarza się, że niemożliwy jest najem okazjonalny bez meldunku. Właściciele nieruchomości niekiedy nie zgadzają się na podpisanie umowy z osobami, które nie posiadają adresu zameldowania. Jeśli idą im na rękę, w umowie muszą znaleźć się odpowiednie zapisy, świadczące o tym, że wynajmujący nie wymaga od najemcy meldunku.

Istnieje także istotna zależność między kwestią brak meldunku a kredyt. Bardzo często banki nie są skore do udzielania zobowiązań osobom, które nie zameldowały się pod żadnym adresem. Podobnie może być w przypadku firm pożyczkowych. W przypadku cudzoziemców często wymagana jest także karta pobytu.

Nie przegap: Mieszkanie komunalne. Komu przysługuje i jak je dostać?

Co może zastąpić obowiązek meldunkowy?

Od jakiegoś czasu wiele mówi się na temat zastąpienia obowiązku meldunkowego. W tej sprawie działa Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji Samorządowych, które proponuje wprowadzenie zmian w przepisach dot. ewidencji ludności. Mają one uwzględnić takie kwestie jak:

  • Zastąpienie obowiązku meldunku obowiązkiem rejestracji miejsca zamieszkania.
  • Rejestracja miejsca zamieszkania ma wiązać się z faktycznym pobytem obywatela w lokalu w danej miejscowości, członkostwem we wspólnocie samorządowej i musi być równoznaczne z podawanym adresem do korespondencji.
  • Utożsamienie pojęcia osoby stale zamieszkującej w danej miejscowości z obowiązkiem rejestracji miejsca zamieszkania. Tym samym ustanowienie ewidencji ludności z realną liczbą mieszkańców danej gminy.
  • Uzależnienie chęci płacenia podatku przez obywatela w organie podatkowym od zrejestrowanego miejsca zamieszkania w organie gminy.
  • Powiązanie rejestru mieszkańców (PESEL) organu gminy z rejestrem płatników organów podatkowych.
  • Ujednolicenie przepisów prawnych z innych obszarów w celu uzależnienie kwestii z nich wynikających od zarejestrowanego pobytu.

Przeczytaj też nasze inne artykuły:

  1. Kiedy możemy stracić prawo do mieszkania komunalnego?
  2. Dodatek mieszkaniowy. Ile wynosi? Jak złożyć wniosek?
  3. Dofinansowanie do budowy domu w 2024. Ile można otrzymać?
  4. Dodatek do węgla w 2024 roku. Czy w tym roku będzie dopłata do węgla?