Warunkiem koniecznym do rozłożenia podatku jest ważny interes podatnika lub interes społeczny. Jednakże pamiętajmy, że samo spełnienie tego warunku nie gwarantuje pozytywnego rozpatrzenia sprawy. Decyzja o rozłożenie podatku na raty jest uznaniowa – to urząd decyduje, czy będziesz miał prawo spłaty należności podatkowych w części. Jeśli decyzja będzie negatywna, możesz skorzystać z pożyczki online, aby ratować swoją firmę przed egzekucją administracyjną.

Z artykułu dowiesz się, kto może rozłożyć spłatę podatku na raty, na ile rat można rozłożyć podatek, jak napisać wniosek i jak go uzasadnić.

Kto może rozłożyć spłatę podatku na raty?

Jakie warunki trzeba spełniać, aby można było składać wniosek o rozłożenie zaległości podatkowej na raty? Jak już wspomnieliśmy wcześniej, jest to: ważny interes podatnika lub interes społeczny.

Są to pojęcia nieostre, dlatego też warto wspomagać się interpretacją Sądu Administracyjnego w wyroku z 22 kwietnia 1999 r. (sygn. SA/850/98). Według orzecznictwa ważny interes podatnika następuje, gdy z powodu losowych, nadzwyczajnych sytuacji podatnik nie jest w stanie uregulować w terminie zaległości podatkowej.

Z kolei interes społeczny następuje, gdy zapłata zaległości podatkowej spowoduje konieczność sięgnięcia przez podatnika do środków z pomocy społecznej, gdyż nie będzie mógł zaspokajać swoich niezbędnych potrzeb materialnych.

Pamiętaj!

Ważny interes podatnika oraz interes społeczny to dość ogólne pojęcia. Z tego też powodu aby wniosek o rozłożenie na raty podatku był w ogóle rozpatrzony, należy zadbać o wyczerpujące wyjaśnienie swojej konkretnej sytuacji oraz udowodnienie jej przez dołączenie odpowiednich dokumentów do wniosku.

Kto może wniosek o rozłożenie zaległości podatkowej na raty (np. niezapłacony podatek dochodowy):

  • podatnik,
  • płatnik (przykładowo pracodawca),
  • inkasent (przykładowo osoba wyznaczona przez radę gminy do poboru podatku),
  • spadkobierca podatnika lub płatnika
  • osoba trzecia.

Czy osoba fizyczna też ma możliwość rozłożenia podatku na raty?

Niestety nie – zwykła osoba fizyczna, która jest podatnikiem, nie może rozłożyć spłaty zaległości podatkowej na raty, chyba że prowadzi ona jednoosobową działalność gospodarczą. Rozłożenie podatku jest wtedy możliwe w przypadku wystąpienia ważnego interesu podatnika lub interesu społecznego. Podatnik w treści wniosku powinien wskazać na przyczyny jego złożenia, a także uzasadnić, że sytuacja, w której się znalazł, wymaga zastosowania ulgi.

W jakich sytuacjach możemy rozważyć ratalną spłatę zaległego podatku?

Urząd skarbowy uwzględniając ważny interes podatnika lub interes publiczny może rozłożyć na raty:

  • zapłatę podatku;
  • zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę;
  • odsetki od zaliczek na podatek, które nie zostały uregulowane w terminie.

Wniosek o rozłożenie podatku na raty można więc złożyć w przypadku zalegania z zobowiązaniami wobec organu podatkowego. Ratalną spłatę można rozważyć wobec podatku dochodowego (PIT), podatku VAT, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadku i darowizn, podatku leśnego i rolnego i wiele innych.

Rozłożenie zaległości podatkowej na raty należy w gestii organu podatkowego, u którego zalegamy z zobowiązaniem. Organ kieruje się przy tym realną możliwością spłaty podatku oraz ocenia zebrany materiał dowodowy. Tak więc to, jaka suma może być rozłożona na raty w ramach ulgi podatkowej, zależy od indywidualnej sytuacji podatnika oraz uznaniowej decyzji organu.

Jak sprawdzić, czy mogę wziąć coś na raty? Odpowiadamy!

Czy podatek VAT również może być spłacany w ratach?

Jesteś przedsiębiorcą i zastanawiasz się, czy podatek VAT w Polsce można rozłożyć na raty? Zarówno w kwestii podatku dochodowego, jak i podatku od towaru i usług istnieje możliwość rozłożenia na raty zobowiązań wobec fiskusa. W tym celu należy złożyć wniosek do właściwego urzędu skarbowego wraz z uzasadnieniem oraz odpowiednią dokumentacją. Przed upływem terminu uregulowania podatku można złożyć wniosek o odroczenie terminu spłaty bądź o rozłożenie podatku na raty.

Na ile rat i na ile lat możemy rozłożyć zaległy podatek?

Na ile lat można rozłożyć zaległy podatek? Wnioskodawca musi pamiętać, że wniosek powinien być złożony wraz z propozycją konkretnej liczby rat, na które ma być rozłożony zaległy podatek. Wówczas organ podatkowy może przychylić się do propozycji lub zmienić liczbę rat na inną niż tę wskazana we wniosku.

Należy wiedzieć, że rozłożenie na raty zaległości podatkowej to decyzja uznaniowa organu podatkowego. Z tego też powodu urząd nie zawsze może przychylić się do zaproponowanej ilości rat. W swoim rozstrzygnięciu bierze pod uwagę sytuację podatnika i na jej podstawie podejmuje decyzję, jaka długość rat będzie zapewniać optymalne szanse na spłacenie zaległości podatkowej. Rozłożenie na raty może mieć więc różny wymiar, zależnie od indywidualnej sytuacji wnioskodawcy.

Podatek liniowy – na czym polega i czy warto na jego podstawie rozliczać firmę?

Jak napisać wniosek o rozłożenie podatku na raty? Wzór i procedura

Wniosek o rozłożenie na raty podatku należy złożyć przed upływem terminu jego płatności. Jeśli zrobisz to po terminie, to powstanie zaległość podatkowa. W takim wypadku oprócz samej zaległości podatkowej będziesz musiał spłacić odsetki za zwłokę. 

Wniosek o rozłożenie zaległości podatkowej najlepiej złożyć jak najszybciej po stwierdzeniu, że nie jesteś w stanie w terminie spłacić zobowiązania wobec organu podatkowego. Należy dostarczyć pismo przed upływem terminu płatności należności, aby nie zostały naliczone odsetki. Musimy to zrobić w urzędzie skarbowym – podczas wizyty w placówce, elektroniczne lub listownie.

Wniosek o rozłożenie zaległości podatkowej zostanie rozpatrzony w ciągu miesiąca od jego doręczenia – a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej do 2 miesięcy. Jeśli wniosek zawiera błędy formalne lub jest niepełny, urząd wzywa do uzupełnienia informacji w terminie 7 dni od doręczenia wezwania. Jeśli tego nie zrobisz, to urząd nie rozpatrzy Twojej sprawy.

Pozytywne rozpatrzenie wniosku wymaga wpłacenia tzw. opłaty prolongacyjnej. Jej wysokość zależy od kwoty podatku lub powstałej zaległości podatkowej.

Jeśli Twój wniosek nie został rozpatrzony pozytywnie, to możesz się od niego odwołać. Masz na to 14 dni od doręczenia decyzji. Odwołanie składasz o dyrektora izby administracji skarbowej, za pośrednictwem naczelnika urzędu skarbowego. Pismo złóż w urzędzie, który wydał rozstrzygnięcie w sprawie.

Wniosek o rozłożenie na raty podatku – wzór:

  • numer NIP;
  • wskazanie ulgi podatkowej (rozłożenie zaległości na raty, odroczenie terminu płatności lub umorzenie płatności);
  • nazwa firmy i REGON (dla spółek osobowych);
  • imię i nazwisko, PESEL (dla podmiotów wpisanych do CEIDG);
  • adres firmy albo adres zamieszkania (dla osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą);
  • opisanie swojej sytuację oraz ważnych przyczyn, które uzasadniają prośbę o rozłożenie należności na raty;
  • określenie zakresu żądania – jakie zobowiązania (z terminem zapłaty), w jakiej wysokości i za jaki okres mają zostać rozłożone;
  • ​​wskazanie, o jaką ulgę wnioskujesz: pomoc publiczną, pomoc de minimis czy ulgę, która nie jest pomocą publiczną.

We wniosku należy wskazać ważny interes podatnika lub interes społeczny oraz uzasadnić go dokumentacją, dołączoną do wniosku. Może to być na przykład:

  • oświadczenie o sytuacji finansowej, rodzinnej i majątkowej,
  • wszelkie dokumenty, które potwierdzają, że istnieje realna możliwość spłaty zobowiązania we wnioskowanych terminach,
  • informacje o twojej bieżącej sytuacji finansowej (dane z okresowego bilansu, rachunku zysków i strat),
  • druk ORD – HZ (oświadczenie o nieruchomościach i prawach majątkowych) lub oświadczenie o odmowie jego złożenia.

Jeśli nie dołączysz żadnych dokumentów do wniosku, to organ podatkowy rozpatrzy sprawę na podstawie materiału dowodowego zebranego we własnym zakresie. Niepotwierdzenie okoliczności wskazanych we wniosku przez dokumentację znacznie obniża szanse na pozytywne rozpatrzenie sprawy.

Złożenie takiego formularza jest bezpłatne. Dodatkowe koszty możesz ponieść jeśli korzystasz z pełnomocnika (opłata skarbowa na poziomie 17 zł). Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom czy rodzeństwu.

Taksa notarialna – co to jest i ile wynosi?

Jak uzasadnić konieczność rozłożenia podatku na raty? Jakie powody są słuszne?

Warto zapamiętać, że rozłożenie podatku na raty wraz z odsetkami za zwłokę jest możliwe tylko podczas wystąpienia ważnego interesu podatnika lub interesu społecznego. Niewystarczającą podstawą do rozłożenia podatku na transze ratalne jest trudna sytuacja finansowa podatnika.

Słusznymi powodami do wnioskowania o ulgę jest niezawinione pogorszenie sytuacji podatnika spowodowane np. klęską żywiołową, nagłą utratą pracy (przeniesienie obowiązku utrzymania podatnika na Skarb Państwa), chorobą swoją lub potomstwa, wypadkiem losowym uniemożliwiającym zarobkowanie lub koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów.

W takich wypadkach istnieją większe szanse, że Twój wniosek o rozłożenie na raty podatku zostanie pozytywnie rozpatrzony przez urząd skarbowy.