W tym artykule znajdziesz informacje:
Kim jest Rzecznik Finansowy?
Rzecznik Finansowy to wbrew pozorom nie jedna osoba, ale instytucja, która została powołana do życia w 2015 roku. Jest to organ państwowy, który podlega pod ministerstwo finansów. Jego zadaniem jest pomaganie klientom banków, firm pożyczkowych, funduszy inwestycyjnych, firm ubezpieczeniowych oraz innych instytucji związanych z rynkiem finansowym.
Zadanie to realizuje między innymi przez arbitraż oraz pośrednictwo w sprawach spornych. Czy w takim razie nie ma takiego stanowiska jak Rzecznik Finansowy? Kto to jest w praktyce? Oczywiście istnieje również stanowisko o takiej nazwie, które zajmuje konkretna osoba, jednak nie rozpatruje ona samodzielnie wszystkich spraw wpływających do instytucji.
Pomaga jej szereg specjalistów, dzięki czemu organ działa sprawnie i jest w stanie pomóc szerszemu gronu osób, których nie mógłby sam obsłużyć Rzecznik Finansowy. Kto jest na tym stanowisku aktualnie? Od 2019 roku zajmuje je dr hab. Mariusz Golecki.
Czym zajmuje się Rzecznik Finansowy?
Zastanawiasz się, co może Rzecznik Finansowy? W zakresie jego obowiązków znajduje się wiele spraw związanych ze sporami na rynku finansowym. Wśród szczegółowych zadań znalazły się:
- przyjmowanie skarg na podmioty finansowe, takie jak banki, firmy pożyczkowe, ubezpieczyciele;
- rozpatrywanie złożonych reklamacji, które nie zostały rozpatrzone na niższych szczeblach instytucjonalnych;
- edukowanie finansowe społeczeństwa;
- wykazywanie inicjatywy ustawodawczej w zakresie regulacji rynku finansowego oraz w celu wyeliminowania patologii tego rynku;
- dążenie do wymagania realizacji postanowień złożonych reklamacji;
- opiniowanie aktów prawnych związanych z funkcjonowaniem instytucji finansowych;
- arbitraż oraz pośrednictwo w indywidualnych sporach z instytucjami finansowymi.
Z jakimi sprawami można zgłosić się do Rzecznika Finansowego?
Wiesz już, czym zajmuje się Rzecznik Finansowy, ale z jakimi sprawami w praktyce możesz się do niego zgłosić? Nie ma jasno określonych zasad, kiedy możesz, a kiedy nie możesz zgłosić się do Rzecznika Finansowego. Zasadniczo więc ze swoją sprawą może przyjść każdy, kto ma podejrzenie, że jego prawa w relacjach z instytucjami finansowymi zostały złamane.
Dotyczy to zarówno instytucji regulowanych prawem bankowym, jak i firm pozabankowych. Prawa te wynikają najczęściej z Kodeksu Cywilnego, ustawy antylichwiarskiej, ustawy o kredytach konsumenckich lub nawet samej umowy między klientem a pożyczkodawcą.
Jakie sprawy najczęściej zgłaszane są do Rzecznika Finansowego?
- bezprawne naliczanie dodatkowych kosztów pożyczki ponad limit określony w ustawie antylichwiarskiej
- nieudzielenie klientowi informacji o kosztach maksymalnych pożyczki czy kredytu
- uniemożliwienie wcześniejszej spłaty pożyczki
- niepoinformowanie o możliwości wcześniejszego zapłacenia zobowiązania
- naliczanie opłat niezgodnych z prawem za odstąpienie od umowy
- niezaakceptowanie odstąpienia od umowy w ustawowym terminie czternastu dni
- wypowiedzenie umowy pożyczki, mimo tego, że pożyczkobiorca regularnie spłacał swoje zobowiązanie
- domaganie się natychmiastowego zwrotu całej pożyczki, mimo że nie wynika to z harmonogramu spłat zamieszczonego w umowie
Oczywiście są to tylko przykładowe sytuacje, w których możesz zgłosić się do Rzecznika Finansowego. Warto ubiegać się o jego pomoc również w innych przypadkach sporów z instytucją rynku finansowego.
Problemy z pożyczką a skarga do Rzecznika Finansowego - jak ją napisać?
Do Rzecznika Finansowego możesz zgłosić się z kilkoma prośbami. Może być to prośba o interwencję w Twojej sprawie, o poradę, wydanie podglądu, o wsparcie w toczącym się już postępowaniu sądowym lub o wszczęcie postępowania polubownego. Zanim jednak zdecydujesz się złożyć skargę, najlepiej skorzystaj z bezpłatnej porady.
W ten sposób dowiesz się, czy Twoja sprawa rzeczywiście znajduje się w zakresie kompetencji Rzecznika. Ponadto pod telefonem uzyskasz podpowiedź, jak napisać taką skargę, żeby została ona rozpatrzona pozytywnie.
Gdzie uzyskasz bezpłatną poradę od Rzecznika Finansowego?
- pod numerem telefonu 22 333 73 25 od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16
- pod adresem mailowym porady@rf.gov.pl
- za pośrednictwem formularza kontaktowego, który dostępny jest na stronie internetowej Rzecznika Finansowego rf.gov.pl
Nie zawsze wystarczająca będzie jednak porada, której udzieli Ci Rzecznik Finansowy. Skarga oficjalna będzie konieczna w bardzo wielu przypadkach. Jak ją złożyć? Możesz to zrobić za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej instytucji. W skardze powinny znaleźć się:
- Twoje dane osobowe,
- dane pożyczkodawcy,
- opis problemu, z którym się zmagasz,
- opis środków, jakie zostały wykorzystane, żeby rozwiązać problem, na przykład odwołania, reklamacje,
- dokumentacja związana ze sprawą.
Tak wypełnioną skargę możesz wysłać mailem lub pocztą na adres kancelarii podany na stronie. Na stronie znajdziesz także inne wzory wniosków, na przykład dotyczące spraw związanych z ubezpieczeniami gospodarczymi oraz bankami.
Kto może złożyć skargę do Rzecznika Finansowego?
Skargę do Rzecznika Finansowego może zgłosić każdy konsument, który ma pełnię praw obywatelskich oraz pełną zdolność do czynności prawnych. Jest więc to właściwie każda osoba, która była w stanie stać się stroną umowy z instytucją finansową.
Skarga do Rzecznika jest jednak ostatnią deską ratunku. Żeby móc z niej skorzystać, musisz najpierw wyczerpać wszystkie inne opcje rozwiązania problemu. W innym przypadku Twój wniosek zostanie odrzucony. Co powinieneś zrobić, zanim zdecydujesz się wysłać skargę?
- skorzystać z procedury reklamacyjnej, która została opisana w zawartej przez Ciebie umowie,
- zgłosić się z prośbą o interwencję do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
Sprawy, których nie powinno się zgłaszać Rzecznikowi Finansowemu
Do Rzecznika Finansowego może zgłosić się każdy, ale nie jest on w stanie pomóc w każdej sprawie. Są sytuacje, w których pisanie skargi jest tylko stratą czasu. Mimo że instytucja ma nazwę Rzecznik Finansowy, powstała w celu wpierania w rozwiązywaniu problemów prawnych. Nie możesz więc oczekiwać od Rzecznika, że pomoże Ci zgromadzić środki na spłatę Twoich zobowiązań.
Rzecznik jest w stanie wesprzeć Cię, jeśli to pożyczkodawca, bank lub ubezpieczyciel nie wywiązują się ze swoich obowiązków i łamią Twoje prawa. Jeśli jednak wina jest po Twojej stronie i to Ty nie spłacasz swoich zobowiązań, skarga z pewnością zostanie odrzucona.
Jeżeli masz problem z wywiązaniem się z umowy, możesz udać się natomiast do doradcy finansowego, firmy oddłużeniowej lub bezpośrednio do pożyczkodawcy, aby renegocjować warunki zawarte w umowie pożyczki.
Jak długo czeka się na odpowiedź od Rzecznika Finansowego?
Szeroki zakres kompetencji powoduje, że do instytucji wpływa bardzo wiele spraw, którymi musi zająć się Rzecznik Finansowy. Ile ma czasu na odpowiedź? W ustawie nie zostało to sprecyzowane. Trudno więc przewidzieć, jak długo będziesz czekać na to, aż zajmie się Twoją sprawą.
Średni czas oczekiwania to około trzydziestu dni, jednak zdarzają się sytuacje, w których czeka się dużo dłużej. Jeśli chcesz dowiedzieć się, ile czasu na odpowiedź będzie mieć Rzecznik Finansowy, możesz skontaktować się z infolinią instytucji.
Pytania i odpowiedzi