Czym jest Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (dawne KPF)?

Związek Przedsiębiorstw Finansowych skupia kluczowe przedsiębiorstwa z sektora polskiego rynku finansowego. Jak sama nazwa wskazuje, łączy nie tylko przedstawicieli firm pożyczkowych, lecz również instytucje zarządzające wierzytelnościami, doradców i pośredników finansowych, instytucje pożyczkowe czy przedsiębiorstwa zarządzające informacją gospodarczą i kredytową. Łącznie ponad 100 podmiotów działających na rynku finansowym.

Organizacja została założona 1999 roku. Wcześniej nosiła nazwę Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych – Związek Pracodawców, jednak w związku z obchodami 20-lecia organizacji jej zarząd zdecydował o zmianie nazwy na Związek Przedsiębiorstw Finansowych.

Dlaczego instytucje pozabankowe chwalą się przynależnością do ZPF, a klienci przed wzięciem chwilówki sprawdzają, czy dana firma figuruje na sporządzonej przez organizację liście? Aby dołączyć do ZPF, należy przejść szereg formalności umożliwiających dokładną weryfikację sposobu prowadzenia działalności przez daną firmę.

Na etapie weryfikacji odrzucane są instytucje, których działalność budzi pewne zastrzeżenia. Dlatego, biorąc pożyczki online w zweryfikowanej przez ZPF firmie, możemy być pewni, że jest to dla nas bezpieczne.

Misja Związku Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF)

Najważniejszym celem, który przyświeca Związkowi Przedsiębiorstw Finansowych, jest tworzenie profesjonalnego środowiska dla instytucji finansowych. Za swoją misję ZPF uważa propagowanie profesjonalizmu i wzajemnego szacunku, a także poszanowanie zasad etycznych w relacjach z kontrahentami i klientami.

W jaki sposób Związek Przedsiębiorstw Finansowych realizuje swoje cele? Służy temu m.in. opracowywanie i upowszechnianie zasad prowadzenia działalności w zakresie udzielania kredytów i pożyczek czy też sporządzanie i upowszechnianie standardów ocen rynku kredytów i pożyczek.

Ponadto organizacja monitoruje sytuację na rynku finansowym i interweniuje w sytuacji, gdy członkowie ZPF działają niezgodnie z wiedzą, etyką zawodową i dobrymi obyczajami.

Firmy zrzeszone w ZPF

Związek Przedsiębiorstw Finansowych, co zresztą zostało już wspomniane, zrzesza kluczowe przedsiębiorstwa z sektora rynku finansowego. Na sporządzonej przez organizację liście znaleźć można przedstawicieli różnej działalności, w tym firmy świadczące usługi pożyczkowe.

Do ZPF należy 29 pozabankowych instytucji pożyczkowych, w tym m.in. Lendon sp. z o.o., Mikrokasa S.A., SMS Kredyt sp. z o.o., TakTo Finanse sp. z o.o. czy Wonga.pl sp. z o.o. By zapoznać się z pełną listą członków ZPF, wystarczy wejść na stronę zpf.pl i kliknąć zakładkę Członkostwo.

Obowiązki członków Związku Przedsiębiorstw Finansowych

Członkowie ZPF mają prawa i obowiązki, które zostały określone w Statucie Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

Członek ZPF jest zobowiązany m.in.:

  • przestrzegać postanowień statutu organizacji, Zasad Dobrych Praktyk, regulaminów oraz uchwał organów Związku,
  • uczestniczyć w realizacji celów i zadań statutowych  Związku,
  • przestrzegać zasad etyki zawodowej i dobrych obyczajów kupieckich,
  • dbać postawą o dobre imię Związku,
  • raz w roku kalendarzowym w terminie wyznaczonym przez Komisję Etyki, przeprowadzić audyt wewnętrzny.

Statut ZPF, a w nim pełny wykaz praw i obowiązków członka znaleźć można na stronie internetowej organizacji.

Jak zostać członkiem ZPF?

Członkiem Związku może być osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna, zatrudniająca pracowników, zajmująca się prowadzeniem działalności gospodarczej obejmującej usługi w zakresie sprzedaży kredytów i pożyczek oraz wszelkich produktów i usług związanych z ich sprzedażą, a także przedsiębiorstwa o profilu bankowym, świadczące usługi pośrednictwa, doradztwa i planowania finansowego i inne.

Ubiegający się o przyjęcie w poczet członków ZPF musi przedstawić odpowiednie dokumenty. Wymagana jest:

  • deklaracja członkowska,
  • ankieta członkowska ZPF,
  • ankieta wstępnego audytu etycznego ZPF,
  • komplet aktualnych dokumentów rejestrowych (odpis KRS z ostatniego miesiąca, REGON, NIP).

Na podstawie powyższych dokumentów przeprowadzana jest dokładna weryfikacja kandydata i podejmowana jest decyzja, czy jego wniosek o członkostwo zostaje przyjęty, czy odrzucony.

Zmiana nazwy Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych (KPF) na ZPF we wrześniu

We wrześniu 2019 roku Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych zmieniła nazwę na Związek Przedsiębiorstw Finansowych. Zmiana nazwy wynikała z dojrzałości organizacji, której przejawem są relacje prowadzone w oparciu o zaufanie i współpraca z interesariuszami oraz wielość obszarów aktywności samorządowej na rzecz podmiotów rynku usług finansowych. Nowa nazwa ma za zadanie lepiej oddawać cel istnienia organizacji.

Nowo powstały Związek Przedsiębiorstw Finansowych zachował dotychczasową formę organizacyjno-prawną oraz dane, zmianie uległy za to adresy kontaktowe, w tym nazwa strony internetowej, adresy mailowe czy numery kontaktowe do Biura ZPF.

Badania i publikacje ZPF

Wszyscy zainteresowani sektorem finansów w Polsce mogą bezpłatnie korzystać z przygotowywanych zarówno cyklicznie, jak i niecyklicznie raportów Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Ostatnie publikacje to m.in. „Sytuacja na rynku Consumer Finance”, „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”, „Moralność finansowa Polaków”, „Potencjał i zagrożenia związane ze zmianą przepisów dot. doradców kredytowych”, czy „Skutki wprowadzenia regulacji maksymalnych kosztów kredytu”.

ZPF kontynuuje także misję szerzenia wiedzy o rynku finansów poprzez wydawnictwa edukacyjne, poradniki i publikacje. Na stronie internetowej organizacji znaleźć można również komentarze ekspertów na różne tematy, np. dokąd zmierza branża pożyczkowa czy jakie stereotypy na temat branży pożyczkowej uderzają w legalne podmioty.

Zasady Dobrych Praktyk ZPF

Związek Przedsiębiorstw Finansowych opracował Zasady Dobrych Praktyk, czyli zbiór zasad postępowania, opartych na ogólnych normach moralnych i zgodnych z obowiązującym na terenie kraju prawem. Mówiąc w skrócie, dokument określa sposób działania instytucji pożyczkowych w obszarach najistotniejszych dla klientów.

Przedsiębiorstwa przyjęte w poczet członków ZPF muszą prowadzić działalność zgodnie z Zasadami Dobrych Praktyk, zatem zasad muszą przestrzegać nie tylko instytucje pożyczkowe, ale też windykacyjne, biuro informacji gospodarczej czy internetowe giełdy wierzytelności.

Zasady Dobrych Praktyk dotyczą m.in.:

  • przeciwdziałania możliwości obchodzenia obowiązujących przepisów ustawy poprzez tzw. rolowanie pożyczki,
  • zapobiegania nadmiernemu zadłużaniu się konsumentów,
  • zapobiegania pobierania kosztownych opłat od klientów instytucji pozabankowych,
  • doskonalenia podejścia do oceny zdolności kredytowej klienta.

Cele Zasad Dobrych Praktyk ZPF

ZPF poprzez zobowiązanie do przestrzegania Zasad Dobrych Praktyk promuje wartości takie jak uczciwość, staranność, godność i zaufanie. Przedsiębiorstwa finansowe uznające Zasady Dobrych Praktyk muszą dbać o to, by osoby działające w jego imieniu miały odpowiednie kompetencje zawodowe i prezentowały właściwą postawę etyczną.

Powinny też dysponować zasobami i procedurami niezbędnymi do sprawnego wykonywania i monitorowania prowadzonej działalności. Ponadto podmioty finansowe muszą dbać o relacje wewnętrzne, zapobiegać konfliktom interesów, chronić informacje o klientach, a także stosunki wzajemne i uczciwą konkurencję.

ZPF zwraca także uwagę, by kłaść nacisk na rzetelną reklamę, umożliwiać klientom składanie reklamacji oraz zawsze dążyć do rozstrzygnięcia sporów wzajemnych.

Komisja Etyki ZPF

Na straży przestrzegania Zasad Dobrych Praktyk przez zrzeszone przedsiębiorstwa stoi działająca przy ZPF Komisja Etyki.

Instytucje należące do Związku Przedsiębiorstw Finansowych zobowiązane są do postępowania zgodnie z Zasadami Dobrych Praktyk oraz corocznego poddawania się audytowi wewnętrznemu. Zarówno egzekwowaniem przestrzegania zasad, jak i przeprowadzaniem audytu zajmuje się Komisja Etyki.

Dzięki niej decydując się na kredyty i pożyczki w bankach i firmach zrzeszonych przez ZPF, mamy pewność przejrzystości umowy i uczciwego oprocentowania.

Znaczenie Zasad Dobrych Praktyk dla klientów firm pożyczkowych

Zasady Dobrych Praktyk mają wpłynąć na najbardziej problematyczne obszary sektora pozabankowego, a tym samym sprawić, że pożyczanie pieniędzy w firmach pożyczkowych będzie bezpieczniejsze i dużo prostsze niż do tej pory, a ocena zdolności kredytowej rzetelna i wiarygodna.

W praktyce klient zadłużający się w firmie, która znajduje się na liście członków ZPF, zyskuje pewność, że nie będzie próbowała go ona oszukać.

Ciekawostka

Pożyczkobiorca mający podejrzenia, że wybrana przez niego firma pożyczkowa działa niezgodnie z Zasadami Dobrych Praktyk, może złożyć do ZPF skargę (wniosek o wszczęcie postępowania). KPF zobowiązuje się do rozpatrzenia skargi nie później niż w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania.

Znaczenie Zasad Dobrych Praktyk dla branży pożyczkowej

Nowe Zasady Dobrych Praktyk mają za zadanie zapewnić jeszcze większe bezpieczeństwo niż dotychczas i wyższy komfort podczas korzystania z produktów oferowanych przez sektor pożyczkowy, w tym pożyczek online i chwilówek.

Przepisy i przyjęte zasady powinny usprawnić proces kredytowy, zapewnić odpowiedni poziom ochrony informacji oraz interesów klientów firm pożyczkowych, a co za tym idzie, wzbudzić zaufanie pożyczkobiorców. Założeniem przyjęcia Zasad Dobrych Praktyk jest też poprawa sytuacji na rynku usług pozabankowych i korzystny wpływ na rozwój instytucji pożyczkowych.