W tym artykule dowiesz się:
Czy można sprzedać mieszkanie z kredytem hipotecznym?
Bardzo często zdarza się, że chcemy kupić mieszkanie, ale nie posiadamy wystarczających środków pieniężnych. W celu zakupu swojego wymarzonego m4 bierzemy kredyt hipoteczny. Ten rodzaj pożyczki online zdecydowanie różni się od kredytu gotówkowego, ponieważ zwyczajnie wiąże się z mniejszymi kosztami, jednak zaciągamy go na bardzo długi okres czasu.
W sytuacji, gdy nasz kredyt hipoteczny jeszcze nie został spłacony, a my zmuszeni jesteśmy sprzedać mieszkanie, zastanawiamy się, czy istnieje taka możliwość. Pomimo tego, iż bank zabezpiecza się poprzez wpis do księgi wieczystej, właścicielem jest osoba, która wzięła kredyt i zakupiła mieszkanie. Istnieje tutaj więc prawo do jego sprzedaży.
Sprzedaż mieszkania z kredytem hipotecznym — jak to zrobić?
Pierwszym krokiem, jaki należy poczynić w przypadku chęci sprzedaży mieszkania jest oczywiście wystawienie ogłoszenia. Możemy w tym celu skorzystać z rozmaitych portali ogłoszeniowych, umożliwiających nam tę czynność. Często wybieranym sposobem jest także skorzystanie z usług biur nieruchomości, które zajmą się wykonaniem profesjonalnych zdjęć oraz szukaniem klienta.
Ważne!
W ogłoszeniu należy zawrzeć informację, że mieszkanie wystawione do sprzedaży jest obciążone kredytem hipotecznym.
Kiedy odezwie się do nas osoba zainteresowana zakupem nieruchomości, należy wybrać się do banku, który udzielił nam kredytu w celu poinformowania o transakcji. Pracownik banku powinien w takiej sytuacji wystawić zaświadczenie z informacją o tym, jaka kwota pieniężna pozostała do uiszczenia.
Dodatkowo dokument musi zawierać dane kredytobiorcy, datę przyznania kredytu, wysokość finansowania, obecne saldo, numer rachunku technicznego, prowizję za wcześniejsze wpłaty oraz deklarację wydania dokumentów, które umożliwiają zwolnienie z zabezpieczenia.
Ważne jest również, aby wystąpić o wydanie promesy, czyli obietnicy banku świadczącej, że zaraz po otrzymaniu na rachunek środków pieniężnych, bank wyda zgodę na wykreślenie swojego zapisu z księgi wieczystej. Tego typu dokument ważny jest 30 dni.
Następnie konieczne jest spisanie umowy przedwstępnej. W przypadku, gdy kupiec planuje nabyć mieszkanie za gotówkę, umowa może zostać spisana bez udziału notariusza. Jeśli nabywca bierze kredyt hipoteczny na rzecz zakupu mieszkania, niezbędne jest sporządzenie umowy w formie aktu notarialnego.
W umowie musi zostać zawarty zapis o podziale kwoty ze sprzedaży nieruchomości na dwie transze. Pierwsza z nich trafia na konto banku na rzecz spłaty pozostałego kredytu. Druga część przelewana jest na konto sprzedającego i stanowi różnicę między ceną sprzedaży a kwotą przeznaczoną na spłatę kredytu.
Jeśli umowa przedwstępna zostaje zawarta w kancelarii notarialnej, wszelkie opłaty zazwyczaj uiszcza kupujący nieruchomość. Jednak według Prawa o notariacie z 14 lutego 1991 roku istnieje możliwość, aby koszty notarialne zostały podzielone po równo między sprzedającego a nabywcę.
Po spisaniu umowy przedwstępnej należy wystąpić do banku o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej. Wniosek powinien być przygotowany na urzędowym formularzu KW-WPIS oraz powinno być dołączone do niego oświadczenie banku o spłacie kredytu, a także dowód uiszczenia opłaty sądowej.
Aby transakcja dobiegła końca, nabywca oraz sprzedający nieruchomość muszą udać się do kancelarii notarialnej. Następnie spisuje się ostateczną umowę sprzedaży w formie aktu notarialnego. Również w takiej sytuacji opłaty zazwyczaj ponosi kupujący.
Sprzedaż mieszkania z hipoteką — dokumenty
Sprzedaż mieszkania obciążonego kredytem hipotecznym niewiele różni się od tradycyjnej sprzedaży nieruchomości. Jedyną kwestią dzielącą te dwie transakcje jest fakt, iż gdy sprzedajemy mieszkanie z kredytem musimy dostarczyć zaświadczenie z banku o pozostałym zadłużeniu. W dokumencie musi znaleźć się:
- cała kwota wraz z odsetkami, prowizjami i wszelkimi innymi opłatami;
- pozostałe zadłużenie do spłaty;
- dane kredytobiorcy;
- numer konta, na który należy przelać środki finansowe przeznaczone do spłaty kredytu;
- datę przyznania kredytu oraz termin spłaty;
- zgodę banku na jednorazową spłatę wierzytelności;
- promesę ważna 30 dni.
Aby sprzedać mieszkanie niezbędne jest również posiadanie dokumentu, który potwierdza zakup nieruchomości. Często wymaga się też przedłożenie zaświadczenia od wspólnoty mieszkaniowej o braku zaległości w opłatach oraz zaświadczenie o braku osób zameldowanych w danym mieszkaniu.
Jeśli kupiec bierze kredyt na rzecz zakupu nieruchomości, konieczne jest dostarczenie kopii aktu notarialnego umowy przedwstępnej do banku. Dzięki temu bank dostanie informację jaką kwotę musi przelać na konto bankowe w ramach spłaty kredytu osoby sprzedającej.
Pytania i odpowiedzi